Grote veranderingen! Een nieuwe en uitgebreidere website. klik op de banner voor WWW.STUTTGARTPARTS.NL
Porsche 924
De productie van de 924 startte in 1976 en liep door tot 1985. De auto was uitgerust met een 2.0 liter motor waarvan onderblok van gietijzer was en de cilinderkop van aluminium. Het onderblok vond zijn oorsprong in een 1871 cc motor van audi. Deze motor was voor het eerst gebouwd in 1965 en was uitgerust met stoterstangen, daarna werd het blok door auto ingrijpend onder handen genomen onder de naam project EA831.
Toen eenmaal duidelijk werd dat het blok in de nieuwe 924 van Porsche zou gaan worden gebruikt werd het motorvolume vergroot tot 1984 cc en werden de 5 hoofdlagers van de krukas vergroot. Tevens werd er een gesmeede krukas gemonteerd in plaats van een gegoten omdat dit meer in de lijn lag met de Porsche traditie. Tevens werden gegoten zuigers gemonteerd met een uitsparing voor de kleppen om deze de gelegenheid te geven te ruimen indien de nokkenasriem plotseling zou breken.
Omdat de motor in een hoek van 40 graden gekanteld gemonteerd zou worden werd door Porsche een speciale carterpan ontwikkeld met zeer veel koelvinnen. Hierdoor was geen afzonderlijke oliekoeler nodig.
De gegoten aluminium cilinderkop werd speciaal door Porsche voor de 924 ontwikkeld en heeft een vijfmaal gelagerde nokkenas welke via een getande snaar wordt aangedreven door de krukas. De cilinderkop heeft twee kleppen per cilinder en conisch handmatig verstelbare klepstoters. De cilinderkop heeft uitsparingen voor de injectoren van het mechanisch injectiesysteem van Bosch, het zogenoemde K-jetronic systeem.
Kortom het motorblok van de 924 komt niet uit een audi bus of uit een volkswagen. Het motorblok in de 924 configuratie is specifiek voor de 924 ontwikkeld en wordt in geen enkel ander merk toegepast. Mensen die zeggen dat de 924 een audi blok heeft vinden waarschijnlijk ook dat een 911 een kever motor heeft (en dit is niet het geval kan ik u verzekeren)
The 924 was oorspronkelijk leverbaar met een 4-bak, terwijl een 5-bak en automaat in latere bouwjaren tot de mogelijkheden behoorde. Vanaf bouwjaar 80 werd de 5-bak van Audi als standaard transmissie geleverd.
Sommige autos in de overbruggende jaren konden als optie uitgerust worden met de 016Z Audi 5-bak, waarbij de eerste versnelling links onderin van het schakelpatroon zit. Deze versnellingsbak heeft het zogenaamde dog-legg schakelpatroon en wordt gezien als een sport versnellingsbak omdat de tweede en derde versnelling in het schakelpatroon onder elkaar liggen wat sneller schakelen mogelijk maakt. Vooral op het circuit is dit van belang.
Vooral op de vroegen modellen 924 Turbo is deze sportversnellingsbak veel te vinden, latere modellen werden veelal uitgerust met een transmissie met gebruikelijk schakelpatroon waarbij de eerste versnelling links bovenin het schakelpatroon zit. Deze versnellingsbak zou later de basis vormen voor de 944 transmissie.
In 1986 werd het 2.5 liter aluminium blok en de aandrijflijn van de 944 getransplanteerd in de 924 carrosserie en verkocht als 924S. Behalve dan de uiterlijke kenmerken van de 924 heeft de 924S weinig gemeen met de 924. Motor, aandrijflijn, transmissie en remsysteem zijn allemaal identiek aan de 944. Dit heeft vergaande gevolgen voor de prestaties en onderhoud van de auto.
Overigens werd het 924S blok door Porsche ietswat geknepen. Een 924S heeft 150 pk tegenover de 163 PK van de 944. Omdat de 924 een aerodynamischere carrosserie heeft dan de 944 zou dit met een identiek blok betekenen dat de 924S sneller is dan de 944. Dat kon natuurlijk niet. De duurdere 944 moest een kleine voorsprong op de 924S kunnen behouden.
In 1979 verscheen als protoype de 924 Carrera GT, welke in 1980 in productie kwam, met een gelimiteerde oplage van 400. De Carrera GT was gebaseerd op de 924 Turbo en gaf een voedingsbodem voor de toekomstige 944. De 924 Carrera GT (en GTS) zijn overigens de enige watergekoelde Porsche die de naam Carrera mogen voeren.