Pagina's

Modellen

Porsche 924
Porsche 944

Occasions

Over onze occasions

924 en 944 aankoopgids

Introductie
Exterieur
Ruiten
Interieur
Motor
Remsysteem
Proefrijden
Op de brug
Checklist

Installatie

Aluminium draagarm reparatie
Nieuwe pookhoes

PimpMyPorsche

Winter-inspectie en kleine beurt
Onderhoudsprijzen
Welkom bij PimpMyPorsche!
Contactgegevens
Algemene Voorwaarden
Privacy verklaring
Disclaimer

Nieuws

Grote veranderingen! Een nieuwe en uitgebreidere website. klik op de banner voor WWW.STUTTGARTPARTS.NL
iDealPayPal

Porsche 944



In 1980 was de strategie van Porsche volledig gericht op de nieuwe watergekoelde wagens. Er was zelfs een plan om de productie van de 911 in 1984 te stoppen. Met een geheel nieuw watergekoeld 2.5 liter blok besloot het merk een nieuwe wagen te ontwikkelen, afgeleid van de 924 Carrera GT en GTS.

De nieuwe wagen kreeg de type aanduiding 944 en werd gelanceerd in 1982. De verkoop van het nieuwe type was vanaf de lanceering zeer succesvol. In 1983 bouwde Porsche al 26.500 944’s, waarvan een groot deel voor de Amerikaanse markt. De 944 brak alle verkooprecords voor Porsche en bracht het bedrijf er financieel weer bovenop.

In 1985 werd de 944 aanzienlijk opgewaardeerd. Deze opwaardering bestond onder andere uit een nieuwe op de carrosserie aansluitende voorruit, verbeterde antiroest-behandeling, een vernieuwd dashboard en een verbeterd ventilatiesysteem.

De carrosserie van de 944 werd afgeleid van de 924 Carrera GT, wat vooral te zien is aan de bollingen in de voor- en achterschermen. Er werd een nieuwe voorkant ontwikkeld met een afzonderlijke bumber en een glasfiber voorpaneel met 2 langwerpige luchtinlaten. Er werd niet gekozen voor de NACA luchtinlaat op de motorkap van de Carrera GT, op alle types van de 944 bleef de motorkap glad.

Het interieur van de 944 werd grotendeels van de latere 924 modellen overgenomen. Het dashboard was identiek aan dat van de 924 van 1982. Het stuurwiel werd overgenomen uit de 924 turbo. Midden 1985 werd het dashboard van de 944 turbo in de 944 toegepast. Het stuurwiel werd 18 mm hoger geplaatst en de stoelen 30 mm verlaagd. Verder werden de frisseluchtopeningen verbreed en werden de airco en verwarming verbeterd.



De 944 werd geleverd met het nieuwe, geheel uit aluminium vervaardigde watergekoelde 2,5 liter blok. Het blok werd onder 30 graden gekanteld, om in de motorruimte te passen. Daar het blok van de 924 beschuldigd werd te rauw te zijn, werd de nieuwe motor uitgebalanceerd door 2 balansassen en met vloeistof gevulde motorsteunen. De twee parallel geplaatste balansassen draaien met tweemaal de snelheid van de krukas en hebben beide een ingecalculeerde onbalans, zodat de vibraties van de 4 cylinders over het gehele toerenbereik worden tegengegaan. Dit wel ten koste van 5 pk.

Gedurende de productie van de 944 werd het blok een aantal maal verbeterd. Al vroeg in de productie werd de aandrijving van de nokkenas en balansassen verbeterd, omdat op de eerste modellen de nokkenasriemen een zeer korte levensduur bleken te hebben. Midden 1985 werden onder andere de oliepomp verbeterd en de carterinhoud verhoogd van 5,5 naar 6 liter. De vorm van de verbrandingskamer werd herzien door de montage van nieuwe zuigers en uitlaatkleppen. Verder werd er een grotere radiateur geplaatst en werd het DME-systeem en het luchtmassameetsysteem aangepast. In augustus 1988 werd het volume van de motor nog opgeschroefd naar 2.7 liter tot het einde van de productie in 1989. In 1986 werd ook de 944S geproduceerd met een 16 klepper 2,5 liter motor, wat in 1989 evolueerde tot de 944S2 met een 3 liter motor.

De transmissie van de 944 werd overgenomen van de 924 turbo. Een hydraulische bediende koppeling en een door VW-Audi gebouwde vijfbak brengen het vermogen van de motor naar de achterwielen via dubbele aandrijfassen. Het systeem van een door een transaxel aangedreven achtergeplaaste versnellingsbak geven de 944 een bijna perfecte 50-50 gewichtsverhouding, wat bij de 911’s in die jaren niet bepaald het geval was.

Vanaf 1983 werd de 944 met een optionele stuurbekrachtiging geleverd, die in oktober 1984 standaard voor alle typen (automaat / handgeschakeld) werd. De 944 heeft aan de voorkant een stabilisatorstang van 20 mm, waaraan in 1988 een 14 mm achterste stabilisatorstang werd toegevoegd. Vanaf midden 1985 kwamen er aan de voorkant triangels van gegoten lichtmetaal en halve langsarmen achter om de vering te verstevigen.

De remmen van de 944 zijn afkomstig van de Carrera GT. Het remsysteem bestaat uit rondom geventileerde schijven bekrachtigd door een dubbele hoofdremcylinder. Vanaf 1984 werden de remcalipers voorzien van een verklikker die via een lampje op het dashboard waarschuwd voor versleten remblokken. Vanaf 1987 werd ABS als optie aangeboden, wat een complete revisie van het remsysteem betekende. Vanaf 1989 is ABS standaard op alle typen toegepast.



In 1985 verscheen de 944 Turbo, die tot 1991 in productie bleef. Het 2,5 liter blok werd voorzien van een uit de 924 Turbo afgeleide turbo die het vermogen verhoogde naar 220 pk. De 944 Turbo bracht veranderingen, zoals een vernieuwde neus, diepere stoelen, een Turbo achterspoiler en vele verbeteringen in de aandrijving en remsysteem. In 1988 verscheen ook de Turbo S met 250 pk die in 1990 ook als cabriolet verkrijgbaar was.

Zoeken

Producten

Aandrijving en koppeling
Accessoires, gadgets en gimmicks
Brandstof- en uitlaatsysteem
Elektronisch
Exterieur en verlichting
Interieur
Koelsysteem en airco
Motorisch
Motorrevisie
NIEUWE AANBIEDINGEN
Onderhoud en APK
Pakkingsets, afdichtingen en seals
Remsysteem
Starten, laden en ontsteking
Swepco smeermiddelen
Velgen en banden
Wielophanging en stuurinrichting