Pagina's

Modellen

Porsche 924
Porsche 944

Occasions

Over onze occasions

924 en 944 aankoopgids

Introductie
Exterieur
Ruiten
Interieur
Motor
Remsysteem
Proefrijden
Op de brug
Checklist

Installatie

Aluminium draagarm reparatie
Nieuwe pookhoes

PimpMyPorsche

Winter-inspectie en kleine beurt
Onderhoudsprijzen
Welkom bij PimpMyPorsche!
Contactgegevens
Algemene Voorwaarden
Privacy verklaring
Disclaimer

Nieuws

Grote veranderingen! Een nieuwe en uitgebreidere website. klik op de banner voor WWW.STUTTGARTPARTS.NL
iDealPayPal

Exterieur

Lak en plaatwerk

Loop om de auto heen en bekijk de auto van een afstandje. De auto hoort er strak en netjes uit te zien. Controleer de carrosserie op kleurverschillen en kijk of hij wellicht ooit is overgespoten. Dit laatste wordt nog wel eens gedaan zonder rubbers of lijsten te verwijderen waardoor deze ook een laagje verf krijgen. Verder hebben rode auto’s de neiging van kleur te verschieten. Denk niet dat je dit er met een zondagje uitpoetst, meestal is het na twee weken weer even erg. Let er verder op of de blanke laklaag nog in goede staat is en of deze niet loslaat.

De carrosserienaden horen mooi evenwijdig te lopen met een gelijke afstand tussen de verschillende plaatdelen. De ruimte tussen verschillende panelen hoort overal rond de 7 mm te zijn. Dit geldt vooral voor de deuren, motorkap en zijschermen. Bekijk vooral de voorzijde van de auto nauwkeurig of de auto geen slecht gerepareerde schade heeft gehad. Laat de verkoper de verlichting inschakelen. De lampen horen zonder mechanische herrie omhoog te komen. Bekijk de ruimte onder en achter de koplampen, hier mag je geen gekreukt plaatwerk zien of ingedeukte chassisbalken.

Open de deur en controleer op er niet teveel speling op de scharnieren zit. De deur hoort netjes in het slot te vallen en gemakkelijk open te gaan. Controleer ook of de deurdrammers niet afgebroken zijn en of deze nog correct aan de deur bevestigd zijn. Controleer ook de achterzijde op ongevalschade. Open de achterruit en haal het tapijt weg aan de binnenzijde bij het reservewiel. Hier mag je evenmin gekreukt plaatwerk zien wat op slecht gerepareerde ongevalschade zou kunnen duiden.

Onderzijde

Omdat de auto’s relatief laag bij op de grond staan kan er makkelijk schade ontstaan door verkeersheuvels. Controleer daarom ook de onderzijde van de auto op schade. Kijk meteen naar de kriksteun punten. Vaak wordt de auto verkeerd opgekrikt waardoor deze punten naar binnen worden gedrukt.

Carrosserierubbers

Controleer ook de carrosserierubbers. Deurrubbers, achterruitrubber en targadakrubbers horen in goede staat te zijn. Een klein scheurtje in de hoek van de deurrubbers is echter onvermijdelijk. Het targadakrubber en achterruitrubber horen in goede staat te zijn, slechte rubbers leiden tot overmatig windgeruis tijdens het rijden en lekkage in het interieur. Een nieuw targadakrubber vind je hier. Het achterruitrubber verkeert vaak in slechte staat, het leidt ertoe dat de auto zijn eigen uitlaatgassen naar binnen zuigt tijdens het rijden. Ook kan de auto erg naar benzine gaan stinken omdat de tankontluchting ook aan de achterzijde van de auto zit. Een nieuw achterruitrubber vind je hier.

Roest

Controleer de auto op roest. Hoewel Porsche al zijn auto’s vanaf 1979 volledig gegalvaniseerd kan er roest ontstaan bij dorpels en spatborden. Ernstige roest aan spatborden en voorzijde van de auto kan duiden op slecht gerepareerde schade. Oudere 924 moeten aan een grondige roestinspectie worden onderworpen. Roest aan dorpels en spatboorden komt bij deze auto’s vaak voor.

Een lekkende accu tast de accubak aan. Controleer deze goed op doorroesten. Een lekke accubak is moeilijk netjes te reparen en leidt tot natte matten aan de passagierskant. Wees beducht op fiberglas matten in de accubak. Reparaties met fiberglas zijn niet stevig genoeg en gaan na verloop van tijd zal de accubak weer gaan lekken. Ook aan de achterzijde kan de auto roesten, controleer vooral rondom de achterruitvergrendeling op roest.

Velgen en banden

Het type velg dat onder de auto zit is sterk bepalend voor de waarde van de auto. De 924 heeft veelal het standaard type 8-spaak lichtmetalen 14 inch velg. De oudere types kunnen zelfs stalen velgen hebben. Een hele verbetering ten opzichte van de standaard velgen zijn de 15 inch lichtmetalen velgen zoals deze standaard onder de 924 turbo geleverd werden. De aluminium draadspaakvelgen zijn zowel groter als breder dan de standaard velgen en vullen de wielkasten veel mooier op.

De 944 type 1 werd standaard uitgerust met de zogenaamde cooky-cutter velgen, officieel ATS velgen genoemd. Deze velgen zijn voor het oog te smal en vullen de wielkast niet echt mooi op. Een verbetering ten opzichte van de ATS velgen waren de Fuchs velgen. Destijds een dure optie en nu relatief zeldzaam. Deze velgen zijn en stuk breder dan de ATS velg en dit staat een stuk beter. De meeste Fuchs zijn in de maat 15 inch. Echt zeldzaam zijn de Fuchs in 16 inch. Een 944 met 16 inch Fuchs is voor veel mensen dan ook de meest geliefde combinatie.

De 944 type 2 werd standaard geleverd met 15 inch telefoonschijf velgen, zeldzamer zijn deze velgen in 16 inch. Vanaf bouwjaar ‘87 verandert de ET waarde van de velgen voor 944. Deze waarde heeft te maken met de naafdiepte van de velg. Voorheen werd een ET van 23,3 gehanteerd, daarna wordt de ET waarde 52. Vanaf dat bouwjaar worden veelal ook moderne velgen gemonteerd van andere typen Porsche. Deze velgen kunnen met behulp van spacers ook op de 944 type 1 gemonteerd worden. Een velg met ET 23,3 kan echter niet op een 944 vanaf ‘87 gemonteerd worden.
De laatste jaren worden steeds meer auto’s verkocht met een ander type Porsche-velg dan er standaard op de auto geleverd kon worden. Zo is er een groot aanbod van 16 en 17 inch Porsche velgen. Ook zijn er veel auto’s te koop met after-market velgen of imitatie Porsche-velgen. Imitatie- of after-market velgen zijn echter minder waard dan een set originele Porsche-velgen.

Ongeachte welk type velg de auto heeft, banden dienen voldoende profiel te hebben, minimaal drie millimeter, en gelijkmatig te zijn afgesleten. Ook mogen de banden geen droogtescheuren hebben of beschadigingen of bobbels in het canvas. Hoe breder en groter de band, hoe duurder het zal zijn deze te vervangen.

Klik voor een overzicht van onze velgen hier.

Zoeken

Producten

Aandrijving en koppeling
Accessoires, gadgets en gimmicks
Brandstof- en uitlaatsysteem
Elektronisch
Exterieur en verlichting
Interieur
Koelsysteem en airco
Motorisch
Motorrevisie
NIEUWE AANBIEDINGEN
Onderhoud en APK
Pakkingsets, afdichtingen en seals
Remsysteem
Starten, laden en ontsteking
Swepco smeermiddelen
Velgen en banden
Wielophanging en stuurinrichting