Grote veranderingen! Een nieuwe en uitgebreidere website. klik op de banner voor WWW.STUTTGARTPARTS.NL
Motor
Om wat meer te weten over de diverse typen motorblokken die gebruikt zijn in de 924 en 944 verwijs ik naar het modellen overzicht op deze site onder paginas. Om inzicht te krijgen in de terminologie gebruikt in dit gedeelte van de aankoophandleiding raad ik u aan deze eerst door te nemen. Voor een leek is het verhaal over de motor wellicht moeilijk te begrijpen. Weet je niets van motoren neem dan in ieder geval bij bezichtiging van een auto iemand mee die hier wel enigszins verstand van heeft.
Motorisch
Bij het openen van de motorkap is het mooi als deze door de gasveren open blijft staan. Veelal zal dit echter niet het geval zijn. Ook het isolatiemateriaal aan de onderzijde van de motorkap zal veelal niet vervangen zijn en zal veranderd zijn in een kruimelige substantie die de motorruimte voorziet van stukken afgebrokkeld isolatiemateriaal.
Voel aan de motor of deze koud is, een verkoper die de motor al heeft laten warmdraaien is verdacht. Kijk of er geen sporen zijn van duidelijk lekkage van motorolie of koelvloeistof. Controleer de koelvloeistof in het koelvloeistofreservoir op een mayonaise-achtige substantie. Is deze overmatig aanwezig dan kan dit het gevolg zijn van een lekke koppakking of in het geval van een 944 lekke o-ringen van de interne oliekoeler.
Laat de verkoper de motor starten, de motor moet meteen lopen zonder bij te gassen. Let op tikken van de motor. Bij de 924 betekent dit dat de kleppen moeten worden gesteld of het ontstekingsmoment moet worden afgesteld. Bij een 944 betekent tikken meestal een hydraulische klepstoter die blijft hangen. Spoelen met een reinigingsmiddel en verversen van de motorolie wil dit probleem nog wel eens oplossen, soms is vervanging echter de enige oplossing.
Controleer de oliedruk bij koude motor moet deze 5 bar zijn, bij een warme motor mag die rond de 1-2 bar hangen. Een oliedruk van 4-5 bar bij warme motor betekent meestal een defecte oliedrukzender. De motor mag niet teveel trillen, dit is vooral het geval bij de 944. Overmatig trillen kan het gevolg zijn van defecte motorsteunen, een verkeerd afgestelde balansasriem of het lopen op 3 cilinders. Een overmatig trillende motor bij een 924 betekent meestal dat deze afgesteld dient te worden, maar kan ook betekenen dat de motor op 3 cilinders loopt. Het lopen op drie cilinders kan een fout in het ontstekeningssyteem zijn maar kan ook betekenen dat een cilinder geen compressie heeft als gevolg van een defecte klep of zuigerveren.
Stuurbekrachtiging
Als de auto uitgerust is met stuurbekrachtiging controleer of de stuurbekrachtiging goed werkt. Het systeem werkt met variabele druk, hierdoor stuurt de auto licht bij inparkeren maar zwaar op de snelweg. Draai het stuur van compleet van links naar rechts met lopende motor. Als u een gierend geluid hoort dan is de het systeem aan revisie toe, in het ergste geval betekent dit eveneens een nieuwe stuurbekrachtigingpomp. Deze pompen zijn nieuw erg duur maar ook gereviseerd of gebruikt verkrijgbaar.
Uitlaat
Loop even naar de achterzijde van de auto terwijl de motor nog loopt. Veel witte rook uit de uitlaat met een zoetige geur duidt op verbranding van koelvloeistof in de verbrandingsruimte welke het gevolg is van een lekke koppakking. Veel zwarte rook duidt op olieverbranding. Dit kan het gevolg zijn van slechte zuigerveren, lekke klepseals of in het geval van de turbo-uitvoeringen een lekke turbo.
Druk ook kort de uitlaat even dicht met de palm van uw hand (dit alleen als de motor nog koud is!) De druk van de uitlaatgassen moet zodanig zijn dat deze nauwelijks is dicht te houden. Kunt u uw palm eenvoudig op de uitlaat houden en is er een sissend geluid te horen dan betekend dit een lek in het systeem. Zet de motor uit en controleer de uitlaat op gaten en roest. Een uitlaat is duur en even dichtlassen is bij roest niet mogelijk.
Onderhoud
Gedegen onderhoud is van belang bij deze autos, vraag de verkoper naar onderhoudsgegevens. Een afgestempeld onderhoudsboekje is echter een zeldzaamheid. Een paar bonnen met uitgevoerde werkzaamheden mogen echter niet ontbreken. Voor een 944 is het tijdig vervangen van de distributieriem belangrijk, het breken van de distributieriem leidt tot ernstige motorschade. Omdat dit een tijdrovend karwei is waarbij veel (dure) onderdelen moeten worden vervangen kost dit minimaal 1000 euro. Hetzelfde geldt voor de koppeling, vervanging hiervan kost veel tijd en de onderdelen zijn erg duur, reken evens op minimaal 1000 euro.
Een goede indicatie voor zorgvuldig onderhoud bij een 944 is het gemonteerde oliefilter, welke zich aan de voorzijde van het blok bevindt. Dit hoort origineel Porsche, Mann of Mahle te zijn. Deze filters hebben een terugslagklep wat de olie in het filter houdt. Goedkope filters hebben deze klep niet waardoor de auto bij opstarten tijdelijk te weinig olie krijgt.
944 S2
Als laatste nog een opmerking specifiek voor de 944 S2 modellen. Deze motoren zijn uitgevoerd met een dubbele nokkenas. Bij dit systeem wordt een nokkenas aangedreven door de distributieriem. Deze nokkenas drijft op zijn beurt de andere nokkenas aan door middel van een ketting. Deze is te zien als het nokkenashuisdeksel verwijderd wordt.
De ketting wordt opgespannen door een hydraulische spanner. De spanner is uitgerust met plastic glijblokjes waarover de ketting loopt. Deze glijblokjes, in totaal twee stuks, dienen na verloop van tijd vervangen te worden. Gebeurt dit niet dan bestaat de kans dat het plastic desintegreert en de ketting vastloopt, wat als gevolg heeft dat de cilinderkop onherstelbaar beschadigd. Porsche geeft geen service interval voor vervanging maar veiligheidshalve wordt door S2 eigenaars 80.000 km aangehouden.