Pagina's

Modellen

Porsche 924
Porsche 944

Occasions

Over onze occasions

924 en 944 aankoopgids

Introductie
Exterieur
Ruiten
Interieur
Motor
Remsysteem
Proefrijden
Op de brug
Checklist

Installatie

Aluminium draagarm reparatie
Nieuwe pookhoes

PimpMyPorsche

Winter-inspectie en kleine beurt
Onderhoudsprijzen
Welkom bij PimpMyPorsche!
Contactgegevens
Algemene Voorwaarden
Privacy verklaring
Disclaimer

Nieuws

Grote veranderingen! Een nieuwe en uitgebreidere website. klik op de banner voor WWW.STUTTGARTPARTS.NL
iDealPayPal

Interieur

Lekkage

Controleer de auto op lekkage in het interieur. De vloer hoort droog te zijn, controleer vooral de passagierskant. Nattigheid kan ondermeer het gevolg zijn van een lekkend targadak, een rotte accubak of een lekkende achterruit. Zowel de tapijten, de deurkaarten, achterpanelen en hemelbekleding rondom het (optionele) targadak horen in goede staat te zijn. Het bol staan van deze panelen duidt op lekkage. De auto gaat er ook muf door ruiken.

Ook bij de pedalen van de 944 kan het vochtig zijn, als de hoofdkoppelingscilinder lekt dan leidt dit tot nattigheid bij de pedalen. De 924 heeft een kabelbediende koppeling en heeft dit probleem dus niet.

Een goed verzorgde auto heeft nette matten, hierdoor wordt slijtage aan het tapijt voorkomen, kijk ook even onder de matten of het tapijt niet te erg gescheurd is. Dit geldt voor zowel voor als achter de stoelen. Ook de mat onder de achterklep hoort in goede staat te zijn, grote gaten in de bekleding voor speakers en dergelijke verlagen de originaliteit en waarde van de auto.

Stoelen

De stoelen kunnen best een scheurtje in het skai hebben, volledig doorgezakte en uitgescheurde stoelen verlagen de waarde van de auto echter aanzienlijk. Vooral de bestuurdersstoel heeft hier last van. Een perfecte bestuurdersstoel is verdacht, controleer of er geen passagiersstoel gebruikt is als bestuurdersstoel. Een passagiersstoel op de plaats van de bestuurdersstoel laat zich niet gemakkelijk verstellen omdat de draaiknop dan klem zit tegen de carrosserie. Controleer ook het mechanisch verstelbare gedeelte van de stoel. De stoelen horen gemakkelijk naar voren en naar achter te glijden. De stoelleuning moet eenvoudig te verstellen zijn. Ook horen de stoelen naar voren te klappen.

De latere modellen 944’s hebben standaard elektrische hoogte verstelling van de bestuurdersstoel, controleer of deze nog werkt, controleer of de passagiersstoel elektrisch verstelbaar is en of deze nog werkt. Contoleer als laatste of de stoelen nog goed vastzitten. De vloermoeren waar de stoelbouten in vastdraaien willen nog wel eens doldraaien. Lassen is de enige remedie. Een loszittende stoel is APK afkeur.

Gordels

Controleer of de gordels nog goed afrollen en de stof niet teveel gerafeld is. De gordels moeten natuurlijk correct vastklikken en ook op de achterbank moeten deze goed werken. Het vervangen van een defecte gordel is een tijdrovend karwei omdat het zijpaneel verwijderd moet worden. Om dit netjes te doen moet de zijruit eruit.

Dashboard

Staar je niet blind op kleine scheurtjes in het dashboard. Onbeschadigde dashboards zijn erg zeldzaam. De latere type 944’s met het ovalen dashboard hebben hier overigens minder last van. Een enorm gescheurd en bollend dashboard kan echter duiden op lekkage van de voorruit.

Kijk ook even onder het dashboard of er niet met de bedrading is geknoeid en of er geen verbrande draden hangen als gevolg van kortsluiting. Veel zwart tape, krimpconnectoren en kroonsteentjes betekent dat er gerommeld is met de bedrading. Misschien is er een oud (en inmiddels defect) alarmsysteem ingebouwd dat nooit netjes verwijderd is. Uiteindelijk leidt dit soort knoeiwerk tot kortsluiting of storing in het elektrische systeem.

Ook de bedrading voor de aansluiting van de radio hoort netjes te zijn. Soms wordt hiervoor nog wel eens een draad direct van de accu gehaald. Dit is een beproefd recept voor kortsluiting, vooral als deze draad niet van een zekering is voorzien. Het mooiste is natuurlijk als iemand alvast netjes ISO-stekkers heeft gemonteerd. Dan schuif je je nieuwe radio zo op zijn plaats.

Als er een radio geplaatst is controleer dan of alle boxen het goed doen, de eerste modellen 924 en 944 hebben standaard drie boxen, een achter het roostertje in het dashboard en twee achter de zijpanelen. Latere modellen hebben standaard twee boxen in de deur en twee in de zijpanelen. Vooral de laatste zijn van belang omdat deze moeilijk te vervangen zijn. Daarnaast zijn de boxen relatief duur. Latere modellen 944 kunnen als optie het 10-delig speakerpakket hebben, indien het systeem goed werkt is dit een waardevolle aanvulling in het interieur.

Elektrische bedienbare opties

Controleer of alle elektrische zaken in het interieur het doen, niet alle typen hebben alle elektrische opties maar indien dit wel het geval is kijk dan of alles nog werkt. Denk hierbij aan het de ramen, zijspiegels, achterklepontgrendeling, ruitenwisser achter en heel belangrijk het targadak. De elektromotoren voor al deze opties zijn erg duur om te vervangen. Controleer verder zaken als verlichting, knipperlichten, ruitenwissers achterruitverwarming, centrale vergrendeling, alarm, etc.

Het targadak is zowel te kantelen als compleet uitneembaar. In contactstand 1 hoort het dak bij indrukken van de schakelaar te verwijderen te zijn. In contactstand twee is het dak met behulp van dezelfde schakelaar kantelbaar. Een defect targadak is moeilijk te repareren en is een tijdroven karwei. Vooral het mechanisme in de 944 vanaf 87 is storingsgevoelig en moeilijk te repareren.

Verwarming

De verwarming is in de 944 type 2 een complex apparaat, problemen in dit systeem zijn moeilijk en duur om op te lossen omdat het systeem werkt op zowel vacuüm als gebruik maakt van elektra motoren. Controleer of de verwarming zowel warme als koude lucht blaast en of de voorruitontwaseming goed werkt. Vooral het blazen van alleen warme lucht is een veel voorkomend euvel, maar in de meeste gevallen relatief goedkoop en eenvoudig op te lossen.

Het systeem in de 924 en 944 type 1 is een veel eenvoudiger systeem wat weinig storingsgevoelig is, natuurlijk moet de blower goed werken en moet er zowel warme als koude lucht uit het systeem kunnen komen.

Airco

Als laatste nog een opmerking over een eventueel aanwezige airco systeem, vaak hoor ik de opmerking “het systeem moet alleen maar een beetje bijgevuld te worden, dan doet ie het wel weer” Nou vergeet het maar! Een aircosysteem is een gesloten systeem en niet zo makkelijk bij te vullen als je ruitenwisservloeistof. Veelal mogen nieuwe aircovloeistoffen niet in een oud systeem worden gebruikt of is het bedrijven als gevolg van milieuwetgeving verboden het systeem bij te vullen met het oudere type voorgeschreven vloeistof. Een defect airco systeem repareren betekent meestal het vervangen van dure onderdelen. Niet een klus die voor een paar honderd euro geklaard is.

Zoeken

Producten

Aandrijving en koppeling
Accessoires, gadgets en gimmicks
Brandstof- en uitlaatsysteem
Elektronisch
Exterieur en verlichting
Interieur
Koelsysteem en airco
Motorisch
Motorrevisie
NIEUWE AANBIEDINGEN
Onderhoud en APK
Pakkingsets, afdichtingen en seals
Remsysteem
Starten, laden en ontsteking
Swepco smeermiddelen
Velgen en banden
Wielophanging en stuurinrichting